Stress neemt je de hele tijd weg van jezelf.” ~ Yogi Bhajan

DE PURE WAARHEID

Het is een vernederende reis als we stappen ondernemen om onszelf te genezen en open te staan voor wie we werkelijk zijn. Ik was iemand die stressvol leefde. Ik werd een expert in het leiden van een leven vol stress… totdat bij mij extreme bijnieruitputting werd vastgesteld. Als ik doorging met mijn snelle, workaholic, overvolle leven, zou ik me moeten voorbereiden op een spoedig ziekbed. Het was een wake-up call, mijn keerpunt zo je wilt, om manieren te vinden om een beter leven te leiden met minder stress.

WAAR OP TE LETTEN

Ik heb op de harde manier geleerd dat gezondheid en welzijn draaien om evenwicht, en als je in eenzijdigheid leeft, leidt dat tot lijden en ziekte. Als je een van deze symptomen ervaart, kan dat een indicatie zijn dat je met te veel stress leeft: vermoeidheid, gewrichtspijn, onregelmatige menstruatiecyclus, keelpijn, angst, depressie, vaak verkouden, nervositeit, rugpijn, gewichtstoename, slapeloosheid, slechte spijsvertering, stemmingswisselingen, gebrek aan geduld, hoofdpijn en angst. Maak je geen zorgen, je bent niet alleen … en het goede nieuws is dat er veel manieren zijn om er iets aan te doen voordat het een tol eist op je gezondheid.

MIJN TOP 5 MANIEREN OM EEN BETER LEVEN TE LEIDEN MET MINDER STRESS

#1: Bewustwording

Laat je niet verliezen in je to-do lijstjes met je ogen wijd dicht. Open je ogen en wees “in je ruimte”. Je vermogen en keuzes worden bepaald door je bewustzijn, dus wordt het van levensbelang om ruimte te maken en de tijd te nemen om je ervaringen te ervaren. Als je je bewustzijn kunt vergroten, zul je betere keuzes maken en een leven leiden met betere resultaten. BEWUSTZIJN + KEUZES = BETERE RESULTATEN. Het gaat er ook om dat je in je leven actief aandacht besteedt aan die dingen/mensen/plaatsen die je geluk dienen. Je kunt ervoor kiezen om meer geluksfactoren op te nemen in plaats van de dingen/mensen/plaatsen die je stress bezorgen. Kies je keuzes.

#2: Aanwezigheid

Onderliggend is het feit dat wanneer we gestrest zijn… aanwezigheid ontbreekt. Stress is een keuze van de geest om niet aanwezig te zijn bij de stroom van het leven. Wees in het nu. Hoe neem je tijd? Het gaat er meer om je bewustzijn naar het moment te brengen en minder om je bord te blijven vullen met bergen dingen die je nog moet doen. Bewegen in het “nu” van elk moment is de sleutel. Deze beweging naar ervaren is waar authenticiteit om draait. Het gaat er niet om je te haasten door wat er gebeurt of je automatisch van het ene moment naar het andere te haasten… het gaat erom gewoon aanwezig te zijn bij de momenten van je leven. De meesten van ons hebben een knagend gevoel dat er iets ontbreekt. En dat iets ben je vaak zelf. Tijd is een ruilmiddel. Krijg je waarde van hoe je je tijd doorbrengt? Ben je aanwezig in je leven? Leven is voor de tijd ZIJN (tijd om te zijn).

#3: Kalmeer de geest

Dit is waar yoga zo’n positieve kracht in mijn leven is. Door te werken met meditatie, ademhaling en houdingen/bewegingen heb ik mijn drukke geest tot rust kunnen brengen. Het vinden van stilte in mijn dagen heeft verbazingwekkende resultaten – betere concentratie en helderheid, minder overweldigde gevoelens, vermogen om me te concentreren op wat belangrijk is, gewichtsverlies, gespierde spieren, algeheel gevoel van gemak en geluk, meer energie, en minder emotionele ups en downs.

#4: Emoties in balans

Emoties zijn gewoon boodschappen. Hoe beter we erin slagen emoties in balans te brengen, in plaats van ons alleen op het positieve of negatieve te richten, hoe gelukkiger het leven wordt en de stress afneemt. Door ervaringen te integreren kun je er betekenis in vinden. Dan kunnen we de emotie opmerken en de tijd nemen om te handelen in plaats van te reageren. De bonus is dat dit je openstelt om jezelf te zijn. Vaak slaan we emoties op totdat we klaar zijn voor de waarheid.

#5: Leef vanuit je waarden

Wat voor jou het meest waardevol is, is ook het meest inspirerend. Als je je hoogste waarden vervult, zul je geïnspireerd zijn en je zinvol en doelgericht voelen. Verspil geen moment meer om te leven vanuit een ruimte die voor jou niet belangrijk voelt. Waarden bepalen je leven. Maak duidelijk wat het belangrijkste is en leef vanuit die ruimte. Alles wat minder is, is minder en dat staat gelijk aan stress.

ALS IK TOEN WIST WAT IK NU WEET
De tijd, energie, gezondheid en het geluk dat ik had kunnen ervaren als ik deze “5 Manieren” van tevoren had geweten. Je kunt er veel sneller komen dan ik, zonder de uitputting, als je luistert en actie onderneemt. Ik heb veel geleerd op mijn weg naar gezondheid, welzijn en bewust leven. Fouten maken is nooit slecht als je ervan leert – en deze “5 Manieren” kunnen je helpen de valkuilen te vermijden van een leven met langetermijneffecten van een leven vol stress en meer gezondheid, geluk en heelheid te vinden.